2020-08-20 08:25Pressmeddelande

Golfbaren arrangerar Minigolf-SM och delar ut rekordstor prispott!

Golfbaren Jungfrusund - Minigolf by the SeaGolfbaren Jungfrusund - Minigolf by the Sea

Swedish Adventuregolf Masters (SAGM) 2020 går av stapeln på Golfbaren Jungfrusund den 29-30 augusti. Tävlingen som bäst beskrivs som SM i Minigolf (MOS - bangolf på konstgräs) lockar Sveriges bästa bangolfare och blir verkligen årets höjdpunkt på tävlingschemat denna pga Corona minimerade tävlingsäsongen.

Banorna på Jungfrusund, Ekerö, ligger vackert på en brygga med egen sandstrand. De är nya sedan förra året och beskrivs som relativt enkla men rättvisa och deltagarna som redan påbörjat sina förberedelser pratar om en jämn och spännande tävling.

Den totala prispotten kommer uppgå till ca 200.000:-, mycket tack vare en stor sponsringsinsats från företag och klubbar verksamma inom sporten. Vid superfinalen på söndag eftermiddag (prel tid 13.00) gör de 18 bästa spelare upp om totalt 110.000:- där segraren tar hem hela 50.000:-!

Tävlingen är öppen för internationella deltagare men utifrån läget kring resor är det den svenska eliten som kommer göra upp om pengarna. De går inte av för hackor heller då Sverige sedan många år är världsledande inom sporten bangolf.

Favorit till segern i superfinalen är Ricard Lockner, Sundbyberg, som vann tävlingen 2018 och som 2017 vann nästan 1 miljon kronor vid en minigolfliknande puttnings-tävling i Las Vegas, USA. Han utmanas närmast av Carl-Johan Ryner, Uppsala, världens bästa bangolfare genom tiderna med ett flertal VM-guld i bangolf. Gunnar Bengtsson, Askim Göteborg, vann VM i Minigolf 2019, har synts träna flitigt trots det geografiska avståndet från hemmet och kommer säkert vilja ha ett ord med i kampen kring prispotten.

Golfbarens grundare Hans Olofsson som utmanade Gunnar Bengtsson ända till en sudden death om VM-guldet 2019 och som denna gång är både arrangör och spelare ser fram emot tävlingen:

"Jag tror det blir en välspelad tävling, banorna är roliga att spela och ger många spik om man hittar rätt linjer och tempo, men det är också små marginaler. Med de stora pengarna i superfinalen kommer det bli spännande att se vilka som håller nerverna bäst i styr."

För att läsa mer om tävlingen och under tävlingsdagarna kunna följa tävlingens resultat i realtid hål för hål, besök www.sagm2020.se

Golfbaren är den riktiga minigolfens hem. Själ, expertis, kvalitet och service förpackat i stämningsfulla miljöer. Vi erbjuder en helhetsupplevelse som gästen minns och våra banor är alltid designade av Golfbarens grundare Hans Olofsson. Det innebär hög nivå eftersom Hans är dubbel världsmästare i minigolf och han tar även hjälp av professionella designers och arkitekter för helhetsmiljön. Golfbaren serverar mat och dryck med personlig touch och varje ställe har fullständiga rättigheter och kan erbjuda mycket mer än bara minigolf.